Wetswijzigingen 1 juli: huurverhoging, nieuwe energierekening en kortere betaaltermijn

Zoals elk jaar gaan op 1 juli 2017 allerlei nieuwe wetten en regels in die van invloed kunnen zijn op uw portemonnee. Wij hebben er een aantal voor u op een rijtje gezet.

De belangrijkste veranderingen:

  1. Huurverhoging. Als u in een sociale huurwoning woont, moeten u rekening houden met een huurverhoging. Dit jaar mag de huur voor lage inkomens met maximaal 2,8% stijgen. Heeft u een huishouden met een middeninkomen of hoger dan kunt u er maximaal 4,3% bij krijgen. Hierbij wordt gekeken naar uw inkomen in 2015. Voor woningcorporaties, AOW’ers en huishoudens van vier of meer personen gelden andere regels.
  2. Telefoon. Vanaf 1 juli 2017 heeft u meer rechten als de telefoon-, tv- of internetverbinding uitvalt. Bij een storing van ten minste een halve dag ( twaalf uur) moet uw aanbieder u compenseren in de kosten. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de abonnementskosten die u betaalt. Na een storing tussen de 12 en 24 uur ontvangt u minstens één dertigste deel en duurt de storing langer dan 24 uur dan minstens twee dertigste. Bij een prepaid-telefoon kunt u rekenen op een vergoeding van €0,50 cent per 24 uur dat de storing duurt. Uw aanbieder mag u ook extra beltegoed aanbieden ter compensatie.
  3. Klantenservicenummers. De tijd van torenhoge kosten van klantenservicenummers met de getallen 0900, 0906 of 0909 is voorbij. Bedrijven mogen voor een klantenservice geen extra geld meer vragen. Wel mogen de gewone kosten voor het bellen vanaf een vaste of mobiele telefoon in rekening worden gebracht.
  4. Energierekening. Uw energierekening wordt beter leesbaar. Uit onderzoek is gebleken dat de nota lastig leesbaar is en dat bedrijven zelfs de wet overtreden. Voortaan moet bijvoorbeeld duidelijk zijn dat de meterstanden goed zijn verwerkt. Daarnaast moeten alle prijzen inclusief btw worden vermeld, net zoals de onvermijdbare kosten. Hiermee worden bijvoorbeeld regiotoeslagen bedoeld. Verder kunnen consumenten die een contract met variabele energietarieven hebben afgesloten, een hogere rekening verwachten.
  5. Energiekosten. Verder kunnen consumenten die een contract met variabele energietarieven hebben afgesloten, een hogere rekening verwachten. Ook de stroomprijs en de leveringskosten zullen stijgen, zij het minder stevig. Het hangt van de energieleverancier af of de energierekening omhoog gaat of niet.
  6. Betaaltermijn. Grote bedrijven mogen tegenover het mkb en zzp’ers geen betaaltermijn van langer dan 60 dagen meer hanteren. Normaal gesproken horen rekeningen in Nederland binnen 30 dagen of eerder te worden betaald. In de oude wet zat echter een uitzonderingsbepaling. Hierdoor kon de termijn met maanden worden opgerekt. Contracten met een betaaltermijn van langer dan 60 dagen gelden vanaf 1 juli niet meer.

Er zijn nog meer wetswijzingen die op 1 juli 2017 zijn ingegaan. Zo zijn er veranderingen op het gebied van Dga en pensioen, de pensioenknip en ook voor de pachtnormen zijn de wetten aangepast.

Bron: De Telegraaf

Vrijblijvend een Afspraak Maken

Na het versturen nemen we snel contact met u op om de afspraak definitief in te plannen.

Waarom een afspraak maken?

  1. Eerste afspraak gratis en vrijblijvend
  2. Deskundig en onafhankelijk advies op maat
  3. Snel duidelijkheid over uw situatie

Onze adviseurs worden gemiddeld beoordeeld met een

9.6

Score op basis van 1410 beoordelingen